Tipuri de Zbor

Clasificari ale zborului cu parapanta in functie de condiitile de zbor impuse

Zbor de initiere

Are scopul de a deprinde elevul cu comenzile necesare decolarii si aterizarii corecte cat si zborului in linie dreapta. Activitatea se organizeaza pe o panta cu inaltime de 40-100 m cu inclinare suficienta pentru a asigura un zbor la o inaltime constanta de 5 m de panta.
Zborul se executa in conditii bune cand intensitatea vantului este intre l-4m/s, iar directia vantului cat mai perpendiculara pe panta, admisa fiind o deviere de maxim 15′.
Terenul de decolare si aterizare trebuie sa fie cat mai neted posibil, iar panta survolata sa fie lipsita de obstacole (pomi, tufe, stanci proeminente, etc).
Numarul maxim pe zi, in forma de initiere, este de 4 la un interval de cel putin o ora intre ele. Numarul de zboruri : 20.

Zborul planat

Se executa ca in etapa celei de initiere de catre sportivii parapantisti trecuti de prima etapa; de sportivii avansati care exerseaza decolarea si aterizarea ; de catre parasutistii de aeronava care exerseaza unele teme cerute de instructorul de parasutism.
Pentru aceasta etapa de pregatire, elevii executa 20 (douazeci) de zboruri corecte. Numarul de zboruri pe zi va fi de maxim 4 (patru). Inaintea decolarii se recomanda o odihna de min. 15 minute dupa urcarea pantei. Inaltimea de decolare este intre 100 si 200 m. Limitele de vant sunt cele admise de instructiunile parapantei, dar corelate cu forma de relief, directia vantului si obstacolele din teren.
Terenul de decolare si aterizare trebuie sa fie neted, iar pe directia vantului sa nu fie obstacole ce ar putea deranja stabilitatea parapantei la decolare.

Zbor dinamic la panta

Este efectuat atat de zburatorii care au trecut de primele doua etape de pregatire cat si de cei de performanta in scopul perfectionarii prin antrenament.
Pentru trecerea acestei etape de pregatire, elevii piloti efectueaza 10 (zece) zboruri corecte de cel putin 10 minute fiecare de la o panta de 200 m. Pentru efectuarea baremului se admite aterizarea la locul decolarii si decolarea imediata. Sunt admise maxim 6 (sase) decolari pe zi. Efectuarea acestui barem conduce la obtinerea calificarii de pilot parapantist desavarsit care poate continua pregatirea pentru zborul de performanta. Calificarea se va consemna in carnetul de zbor. Vantul sa fie in conditii acceptate de limitarile parapantei. In cazul ridicarii peste inaltimea parapantei se va avea grija de a nu depasi linia crestei in spatele pantei unde zona este descendenta si deosebit de turbulenta. In cazul in care la panta patruleaza mai multe parapante si chiar deltaplane, se va respecta regula de patrulare la panta (are prioritate aeronava (parapanta sau deltaplan) ce are panta in partea dreapta), distanta intre parapante (30-50 m) si esalonarea pe verticala (minim 50 m).

Zbor termodinamic

Se executa la panta insorita la un vant pe panta de 3-5 m/s si consta intr-un castig de inaltime folosind dinamica pantei in zonele cu ascendente mari alimentate si de aerul cald ascendent. Acest zbor se efectueaza de catre pilotii trecuti prin cele trei etape de pregatire de zbor si are ca scop castigul de experienta in depistarea zonelor ascendente, ocolirea zonelor turbulente, studierea de la inaltime a reliefului si aerologia zonei de zbor in functie de diferitele directii de vant si intensitate. Se considera un zbor desavarsit daca totalizeaza cel putin 60 minute durata din care cel putin 20 minute este mult in afara pantei si la 200 m deasupra locului decolarii.

Zbor termic

Se efectueaza de catre pilotii de performanta ce au minim 2 (doua )ore de zbor termodinamic. Zborul termic se poate realiza la ses prin remorcaj, sau in conditii termodinamice cand in urma unui castig mare de inaltime la panta cu iesirea mult in fata pantei intr-un camin pur termic, generat de aceasta data de o alta suprafata decat cea de pe care s-a decolat. Se va considera un zbor termic desavarsit in cazul in care zborul are loc intr-un careu de min. 2 km si un castig de inaltime de cel putin 2,5 ori inaltimea pantei de decolare si o durata de cel putin 60 minute.
Se va acorda atentie deosebita evolutiei situatiei meteo, deoarece in aceste conditii termice pot aparea schimbari rapide ale conditiilor meteorologice.

Zbor de durata

Se efectueaza de catre pilotii de performanta. Acest zbor se poate realiza la panta in conditii dinamice sau termodinamice, sau la ses in urma unui remorcaj. Zborul se va executa la vederea celorlalti participanti si va avea o durata de cel putin 5 ore in vederea certificarii drept performanta. Tot in acest scop este recomandat a avea la bord un barograf, apa de baut si imbracaminte adecvata zborului sub nori. Se va urmari evolutia situatiei meteo.

Zbor pentru castig de inaltime

Se efectueaza de catre pilotii de performanta, de obicei, concomitent cu zborul de durata. Este recomandabil a folosi un barograf pentru inregistrarea castigului de inaltime (ce trebuie sa fie de min. 1500 m) pentru certificarea rezultatului. Se va urmari evolutia situatiei meteo.

Zbor de distanta

Se efectueaza in cazul in care conditiile meteorologice permit acest lucru si numai de catre pilotii de performanta care in prealabil au efectuat primele doua probe, castig de inaltime (1500 m), durata (5 ore) si consta din tentative de a pasi cel putin 50 km. Aceste bareme conduc la obtinerea clasificarii “C argint” la zborul cu parapanta, calificare recunoscuta de F.A.I.
Pilotul va fi echipat corespunzator zborului inalt, va avea obligatoriu barograf, harta zonei, aparat foto si daca este posibil un radiotelefon. De asemenea este indicat la sol sa fie insotit de un mijloc mobil pentru o recuperare eventuala de pe traiect.
Se va urmari permanent evolutia situatiei meteo. Este obligatoriu anuntarea traiectului probabil, sau a zonei de zbor, celui mai apropiat serviciu de trafic aerian.

Zbor in dubla comanda instruire si agrement

Aceasta activitate o poate efectua un instructor de zbor in cazul instruirii. In cazul zborului de agrement, activitatea se poate realiza atat cu instructorii cat si cu sportivii de performanta care isi asuma constient responsabilitatea. In cazul zborului in dubla comanda, parapanta folosita va trebui sa fie destinata pentru acest scop respectandu-se incarcarea maxima admisa de fabricant.
Se vor respecta toate masurile de asigurare a sigurantei zborului recomandate la subcapitolele anterioare.
Suplimentar,  in cazul  zborului  de  agrement  se recomanda activitatea numai  in  conditii meteorologice ideale pentru reusita unui zbor placut pentru viitorii sustinatori ai acestui sport.